MZ TS250/1 tiger1342 edition

2013.02.20. 13:56 :: tiger1342

Régóta szerettem volna összeírni, milyen változtatásokat követtem el eddig a motoromon, ugyanis elég messze van a gyári állapottól. Ha megkérdezik, mindig azt szoktam válaszolni, egyszerűbb felsorolni, hogy mi az eredeti, mint a változásokat. Most van időm összeszedni a listát, így legalább elérhető helyen, összesítve meglesz minden, bármikor jól jöhet! :)
2012-06-18

Amikor megvettem a motort, voltak rajta átalakítások, ahogy egy korábbi posztomban is jeleztem. Egy rakás alkatrészt szereztem hozzá, hogy gyárihoz közeli legyen, aztán elindultam a használhatóságot növelő "tuning" irányába. Inkább kényelmi, megbízhatósági szempontok vezéreltek, meg persze az alkotás, az egyediség ígérete. Arra azért vigyáztam, hogy a motor 99%-ban visszaalakítható legyen gyári állapotára, ha szükséges lenne. Jöjjön tehát a lista a gyáritól eltérő megvalósított és a tervezett dolgokról elölről hátrafelé haladva.

- Fehér fényezés. Ez még a műszaki előtt készült el, mivel a forgalmiba azt  a színt jegyzik be, ahogy leműszakizik a motor. A gyári piros szín sem volt rossz, de a sárvédőket már átpingálták előttem, ráadásul a tank is elég rozsdás volt, a lámpatök pedig kék. (Ilyen sikerült szerezni.) Végül 2 féle festékkel dolgoztam: Very Well fehér és Antracit szürke. A lámpatök és az oldaldobozok feketék lettek, a tank a sárvédőkkel pedig fehér. A festésről még egy külön posztot tervezek, így arra most nem térnék ki. Az eredmény egész szép lett, de persze nem tökéletes, így vannak még vele terveim.

- Tárcsafék. A gyári fék - bár átment a műszakin - nem teljesen fedte az elvárásaimat. Egyszer utassal hegynek lefelé hiába markoltam koppig, picit gorultunk előre, épp egy busz elé. Meleg helyzet volt, akkor határoztam el, hogy mindenképp kell egy rendese tárcsa. Vateráról, innen-onnan sikerült is összeállítani a csomagot, ami a következőkből állt:
ETZ első villák, amire fel lehet csavarozni a fő fékmunkahengert
ETZ első kerék
Lukasztott ETZ tárcsa
Utángyártott fékmunkahenger, amin kb ott volt a tükör felfogatásának helye, mint a gyárin. Extra: folyadék szint kémlelő ablak és féklámpakapcsoló
Fém fonatos fékcső
Új csavarok, tömítések
Minden összeállt, csodás fékhatásom lett, örültem! Természetesen ez sem végleges, már megvettem hozzá egy méretre szabható fém fékcsövet, mivel a kormánnyal még vannak terveim.
2012-06-19 08.00.35

- Kormány. A gyári kormány széles, de túl magas, inkább endurós jellegű. Adja magát a dolog, hogy TS lapos kormányt szereljünk fel, ami nekem kényelmesebb, és jobban irányítható vele a motor, de keskenyebb, mint a magas, ráadásul a tükörben sem láttam semmit. Marad a harmadik variáció: olyan kormány kell, ami lapos és széles, és lehetőleg ne legyen méregdrága. Szerencsére találtam Vaterán egy LSL márkájú kormányt baráti áron, sokat filóztam rajta, de végül megvettem. Neten utánanézve minőségi cucc, kíváncsi vagyok mennyire lesz kényelmes. Ide tartozik a korábban említett féken kívül a balos kormánykapcsoló. Rakhattam volna fel ETZ kapcsolót, meg is van hozzá mindenem, de nem tetszett a megoldás, inkább vadásztam egy Honda CB500 kormánykapcsolót a motorra, amit Máté - a vezetékköteg gyártója szépen be is kötött. Tervben van még egy új markolat pár beszerzése, de azt a szépészet legvégére hagyom, a "nem sürgős" oszlopban van.

- Gyújtás. Ezzel eredetileg nem akartam túl sokat foglalkozni, de a motor kábelezését látva úgy döntöttem mindenképp beruházok egy új vezetékkötegbe, mert a 6V-os dinamós rendszer érzékeny a konkaktokra. Pár száz km alatt azonban meghalt a vadiúj akksi, ekkor rendeltem bele egy Sub-ee féle elektronikus fesszabot, mivel úgy tűnt, az a gond. Nos, a dinamóm 100 m alatt elolvasztotta a fesszab mindkét diódáját - ami aggasztó kiadásokat vetített előre: Akksi, fesszab (javítás), dinamó hibakeresés, javítás. Ekkor döntöttem úgy, hogy itt az ideje 12V-os rendszerre váltani, de persze ez sem ment egyszerűen. Végül egy Yamaha 2JA gyújtás került a motorba egyedi közdarabbal, ennek krónikája megér egy külön bejegyzést, így most nem részletezem. Kb 2000 km-t raktam bele a motorba minden nap többszöri indítással, meg vagyok elégedve az eredménnyel.
SAM 0773

- Tükrök: kaptam használható tükröket a motorra, de a gyári tükrökkel nem igazán vagyok megelégedve, így utángyártott Louis-os krómozott tükröket kapott a motor. Sokkal szebben néznek ki, bár a menetük M10x1.25, azaz új menetet kellett vágnom a kuplung és fék konzolba, de megérte: szépek, jók látok bennük.

- Karburátor. Azon kevesek egyike vagyok, akinek nem csörög a gyári BVF karburátor, bár már javítanom kellett. (Az egyik úszó tartó volt letörve.) Viszont a fogyasztással nem voltam maradéktalanul megelégedve, így pár éve megvettem egy Dellorto PHBH30-as karbit. Úgy néz ki egy főfűvóka kell bele, meg egy kicsit átalakított szívócső és idén le fogom tesztelni. Fejlettebb, szebb és elvileg jobb fogyasztást lehet vele elérni, nagyon bízom benne, hogy beválik majd.
SAM 1662

- Ülés. A motort már egy kissé átalakított üléssel vettem, aztán 1-1 hosszabb út alkalmával rá kellett jönnöm, hogy marha kényelmetlen. Öreg, kiült szivacs, ha a lábtartó szerint kényelmes helyre ülök, akkor semennyit nem tart a gerincemből, ami igen fárasztó 1-2 óra után. Egy csomó ülést megnéztem már, kb tudom milyet akarok. El fogom vinni kárpitoshoz, aki nemcsak szépre, hanem kényelmesre is meg tudja csinálni profi szivacsokkal. Nem olcsó mulatság, de a derékfájás (illetve annak megoldása) megér ennyit. Mondanom sem kell, nem a gyári kinézet a cél.

- Lengővilla. A gyári TS250 lengővilla kissé alulméretezett konstrukció, elég sok motoron ferde. Az ETZ 250 lengővillája erősebb, a cső belső átmérője akkora, mint a TS külső. Egy gond van vele, hogy máshol van a lengéscsillapítő alsó bekötése, ezért trükközni kell vele. Szerencsére találtam hozzá bontóban átalakított lengővillát, ami pont nekem való, le is csaptam rá azonnal. Kis festés után megy is a motorba.
2013-01-22 19.25.16

- Apróságok. Olyan dolgok tartoznak ide, amik kényelmi, elérhetőségi szempontok miatt kerültek a motorra:
Benzincsap átlátszó vízzsákkal
Fekete autós benzincső, ami nem keményedik ki a benzintől
Késes biztosíték tábla, ami jobban bírja a rezgést, és több helyen kapni bele biztosítékot
Húzós rendszerű hátsó féklámpa kapcsoló, ami nem érzékeny a koszra és könnyebb beállítani
Ledes visszajelzők a műszerfalra
Szivargyújtó aljzat a kormány tengelyébe
Alu MZ emléma a tankra, a gyári bakelit szétmállott

- Kopó, fogyó alkatrészek. Lényegében ezeket minden motoron cserélni kell, de egész komoly összeget tudnak jelenteni, ha összeszámoljuk őket. A teljesség igénye nélkül egy lista:
Gumik (Heidenau K65 előre 3.00x18 hátra 100/90x16)
Lánc (Erősített DID vagy JT Asahi 428Hx130), Láncvédő gumik
Főtengely felújítás
Gyári oldalcsomagtartók
Csapágyak, szimmeringek
Új imbuszos csavarok mindenhova, ahol látszik
Telókba szimmeringek, olaj
Váltóolaj (Motorex), 2T olaj (ELF, Castrol, Mol Sprint, Mogul TSF), bowdenek, izzók, akksi, EÜ csomag, stb.
P8120391 2012-08-05 18.52.53

Hát ennyi. Ez most nem szerelős poszt lett, de azt hiszem később még hasznos lesz valamikor.
Legyen már végre tavasz!! :)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tiger1342.blog.hu/api/trackback/id/tr905093908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Péter Szabados 2013.09.10. 13:38:45

Szia olvastam a leírásod a változtatásokról nekem is van egy Ts 250em és télen lesz felújítás és én is szeretnék dobni rá egy Yamaha gyújtást esetleg ha tudnál benne segíteni tanácsokkal közdarabról egy rajzot esetleg ha nem nagy kérés nagyon meg köszönném! Meg adom az e-mail címem: szabados9@freemail.hu Előre is köszönöm
süti beállítások módosítása