Peregyem története 2. rész

2012.02.24. 14:24 :: tiger1342

Sziasztok!

  Legutóbb ott hagytam abba... Hol is? Vissza kell olvassak meddig jutott a történet... :)
Szóval miután az első füstpamacsok elhagyták a kipufogót, és nálam töltött ideje során először harsant fel a rin-tirin-tin-tin, úgy éreztem most aztán felgyorsulnak az események. Feldobjuk az ülést, és pár ezer km-ig le se szállok majd róla... Rutinos rókák már tudják: nem így történt. :) Máté szaki komoly arccal fülelt, majd megállapította, hogy valami nem stimmel a berúgó körül. A berúgó - ha jól működik - függőleges helyzetben "nyitva" tartja a racsnit. Aztán ahogy elkezdjük lenyomni összezár, meghajtja a malomkeréken keresztül a kuplungot, a zárt kuplung meg a főtengelyt, és létrejön az isteni muzsika: a motor beindul. A berúgót egy rúgó tolja vissza függőleges helyzetbe, ilyenkor újra kinyit.

Csakhogy nálam függőlegesen nem volt nyitott, és későn is kezdett el zárni. Mintha pár fokkal el lett volna fordítva az egész. Nos, újra le kellett venni a deknit, ismét megpillanthattam a kuplungomat (Mostanra előre köszönt nekem, annyit láttuk már egymást... :D). Dekni szétszed, szerelési videó figyel. Viszonylag gyorsan kiderült: rosszul volt összerakva a berúgóm! A berúgó tengely bordázott, ezért ahány borda, annyiféleképpen össze lehet rakni. Persze csak egyféleképpen jó. Fentiekből kiderül, hogy nekem egyel visszább kellett raknom, majd gyorsan ellenőriztem is, hogy függőleges helyzetben nyitott marad-e. Minden zsír, mehet vissza a dekni. Újra zsírtalanítás, leheletnyi tömítőpaszta, 24 óra száradás, olajjal feltöltés, stb. (Most látom, hogy a racsni dolgot már megemlítettem, hát most részleteiben is meglett.) Akkor tehát volt jó kuplungom, jó berúgóm, szikra is akadt...mi kell még? Hát pl index. Meg duda, meg karburátor hangolás. Index relécserével megoldódott, a dudát szétszedtem, kitisztítottam, majd közösen megfejtettük, hogy állítható a hangja, és csutkára csavart állítóval nem szól. :)) Kellettek még tükrök, amik ekkorra már a szekrényben várták, hogy felrakjam őket. Húgomtól kaptam Karácsonyra, CB500 utángyártott jószágok, full króm, "örö bódottá".

Hát nem. Ugyanis az újabb tükröket ún. sűrűmenetes szárral gyártják, 81-ben Zschopauban pedig még a sima M10 volt a divat. Mindkettő M10 méret, tehát átmérőben egyeznek, de más a menetemelkedés. (M10x1.5 vs M10x1.25) Az egyikből nem lehet másikat csinálni csak közdarabbal, de akkor megemelkedik az egész tükör, ráadásul nem is árulnak ilyesmit. Azt találtam ki, hogy rendelek M8->M10 tükör adaptert, és beletekerem alulra. A felső M8 lukat kifúrom, vágok bele M10 sűrűmenetet, és máris meg van oldva. Hát nem: az M10/M8 adapter is sűrűmenetes!!! (Naná, hogy csak otthon vettem észre.) Következő ötlet az M10x1.25 méretű menetjavító. (Sokan Helicoil-nak ismerik, pedig az a márkanév, többen is gyártanak ilyet.) Megvettem 2 ilyet, ezzel már tényleg nem lehet probléma. Csakhogy a sikeres menetjavításhoz nem elég a spirál, kell hozzá M12x1.25 menetfúró, behajtószerszám, kiskutya***sza. Igen, kitaláltátok: ezt sem raktam be. Helyette győzött az erő: megfelelően gyilkos hangulatban BE LEHET TEKERNI a sűrű menetet a ritka lukba, bár nem profi megoldás, de az acél tükörszár keményebb, mint az alumínium luk. Innentől mondjuk a régi tükör nem jó bele, de nem izgat annyira. :) A tükrök azóta is prímán állnak, probléma letudva, motort elvileg lehet vinni műszakira. Csakhogy közben kitaláltam, hogy nekem fehér motorom lesz. Márpedig ha azt akarom, hogy a forgalmiba ez a szín kerüljön bele, előbb le kellett festeni. (Plusz keríteni akartam egy másik tankot, mert ennek a belseje elég rozsdás volt, és nem akartam azt festegetni.) Ekkorra apadozott a beszerzendő alkatrészek listája: már csak olyanok szerepeltek rajta, amitől a motor még működött, de nem szeretem a szükségmegoldásokat. Ilyenek voltak, mint a jobb hátsó teleszkóp állítója, ami egy letört balosból lett pótolva. (Azóta börzéztem egyet, talán 500 Ft-ba volt.) Aztán ott volt a középsztender: A TS250 és TS250/1 között az egyik különbség az első kerék: 16 helyett 18-as. A középsztendert viszont nem cserélték ki, emiatt az összes peregyes kissé ingatag középállásban, mert leér mindkét kerék a földre. Én is egy darab deszkával pótoltam a hiányzó magasságot, hogy stabilan álljon. Egy U alakú közdarabot terveztem a lábtartó csavarjaival rögzítve, amin kicsit hamarább felütközik a sztender, és máris nem éri mindkét kerék a földet, stabilan áll a moci. Elkezdtem túrni a netet: festékek és tank is kellett. Úgy döntöttem a sárvédők és a tank lesznek fehérek, az első lámpa és az oldaldobozok pedig feketék.

Sikerült is venni ütésálló Antracit feketét és benzinálló VeryWell fehéret.  Lett egy fehér tankom Bambitól, de gittelni kellett, hogy felrakható legyen. Valamikor régebben vettem egy komplett ETZ első villát villanyakkal, féknyerget, lukasztott féktárcsát, utángyártott főfék-munkahengert, Aprilia fém fékcsövet, első kereket. (A kerék sajnos meg van ütve, pedig már megvettem bele a csapágyakat, tengelyt, távtartókat is - lehet javítás, lehet csere lesz belőle.) Ekkor még úgy gondoltam, az új színnel ezeket is mind felrakom, és a végleges állapotban viszem műszakizni a motort. Nos a kerék végül megakadályozott ebben, de most már tudom: ez a motor sosem fog elkészülni. Biztos vagyok benne, hogy mindig lesz valami, amin lehet még javítani, változtatni, cserélni... :) Ami nem is lenne baj. A baj az, hogy még mindig nem tudtam egy egészségeset motorozni vele, mert bár a festés készen van, le is műszakizott, van érvényes Forgalmija, rendszáma, biztosítása, mégsem tudom használni. Hogy miért? A következő részben elmondom... ;)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tiger1342.blog.hu/api/trackback/id/tr234192224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása